fredag 12 februari 2010

Pite

Idag har Sadie lärt mig hur man gör det underbart goda Pite. Det är om jag ska beskriva det så bra jag kan från svenska köket, om ni tänker er Crossianter med inbakad kesoröra.

Pite
ca1,6 dl mjöl
ca½ msk salt
ca 4 dl ljummet vatten

Degen ska bli mjuk och fluffig.

Smöret
ca 200 gr smör och ½ dl olja smälltes tillsammans.

Keson
Blanda stor creme fraice burk med stor keso. Salta ca 1 tsk.


Det här är jätteonyttigt men det gör inget för man tillverkar inte det här flera gånger per vecka eller ens månad om man som mig är sämst på att göra det.



Rör allt i en bunke. Albaner rör med en pincett.
Dela den sen i två delar och lägg på en bricka och täck med plast och handduk.
Citat Sadie " Den måste ligga här och bli lugn och avslappnad" slut citat.

Kavla sen till en stor rund.

Häll på smällta smöret och oljan.

Sen ska man liksom lyfta och samtidigt dra ut hela degen så den blir jättstor. Sadie fick 2 små hål i sin. Min del vara bara hål.

Lägg på keso röran runt kanterna.

Rulla in och sen ska man rulla och dra och dra och dra.

Kolla. Det var en fröjd att se hur hon gjorde.

Lägg sen runt på plåt. Varv efter varv.

Ända till mitten.

Lägg på eventuellt överbliven keso och smörj med smällta smöret.

In i ugnen på Max Temp. Tills det blir så här fint i färgen.

Sen är det bara att äta. Så sjukt gott.

Det ska vara yougurt eller fil till att antingen dricka eller doppa i.

Sadie U saved my day. I Love u. U are amazing.

För mer bilder från tillverkningen se vanliga bloggen
www.skoggren.blogspot.com

4 kommentarer:

  1. Herregud I Love You Too..Men jag skulle ha valt bort några av dom här bilderna :( :(

    SvaraRadera
  2. Såg jättekul ut att baka, vad åt man det som, fikabröd? lunch? middag? snacks?
    Jag har letat efter "Olivias pasta" men inte hittat receptet på den.
    Kram Ingmarie

    SvaraRadera
  3. I: Man kan äta det till lite som man vill. Middag om man har lite tillbehör annars typ kvälls snacks el dyl.
    Olivias pasta blir det idag här, så receptet kommer under kvällen.

    SvaraRadera
  4. Oh my god! Det där vill jag testa! Såg ut att vara hur svårt som helst så jag tror jag beställer att bli bjuden av dig nångång, hehe. //Anna

    SvaraRadera