tisdag 16 februari 2010

Köttfärs gryta


Inspirationen till den här grytan fick jag av Hasses ena syrra, men som vanligt när jag gör ngt så blir det lite improviserat. Det är receptet är det som jag tog i.

800 gr köttfärs
1 gul lök
1 bit purjolök
ärtskidor
3 rivna morötter
ca 100 gr kålrot
1 rödpaprika
ca 4dl broccoli
salt, peppar, chilipulver
1½ köttbuljong
4 dl vatten
1burk krossade tomater
1 skvätt soya
ngr droppar tabasco

Toppa med persilja


Kolla vad gott det ser ut. Jag lät tallriken stå så ungarna nådde och provsmaka.

Börja med att bryna köttfärsen i olja.
Salta, peppra, chilipulvra.
Under tiden koka upp vatten med buljong i grytvänlig panna.
Sen ska det skäras grönsaker på löpande band. Ta allt ni har i kylen.
Börja såklart med det som behöver längst koktid.
När det börjar bli lite kokvätska så häll i krossade tomaterna.
Häll i köttfärsen och låt det koka till ordentligt.
Avsluta med att lägga ner de grönsaker som mest behöver bli varma.
Krydda med det ni tycker behövs.


Jag tror att barn vill se vad de äter så jag gör ganska stora bitar. Sen ska ni inte koka sönder grönsakerna för vem vill ha slemmig broccoli.

Den här rätten kan man lätt lycka till med en creme fraice klick om man känner för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar