onsdag 3 februari 2010

Mat lista

Vi var asless på att vi alltid åt samma mat. Så det var då som jag drog fram alla de här Buffe tidningarna som man får från ICA och började göra matlistor. Det ledde inte bara till varierad mat utan till att vi sparade tid på handling också. Nu handlar jag 1 gång i veckan, Thats it. Jag går inte ens och köper mjölk. Jag vet varje dag vilken mat vi ska äta och behöver inte börja efter lunch att fundera på det.
Nästan all mat går att göra lite nyttigare genom att tex ta ett grövre mjöl, mindre fett, mer grönsaker, steka i ugnen.

Veckans mat lista
Tisdag: Rotmos med falukorv
Onsdag: Pasta gratäng med skinka, broccoli och purjo. Se bilder
Torsdag: Ärtsoppa och pannkaka
Fredag: Kinesiskt köttfärsröra med vitkål i pitabröd
Lördag: Tandoori gryta
Söndag: Kalops
Måndag: Köttbullar med potatis mos

Som ni ser så är det ingen fisk med, men det är för att vi inte äter det till middag eftersom Hasse inte gillar det. Jag och barnen äter det till lunch.
Men det som jag också varit noga med är att göra så pass mkt mat så det ska finnas till lunch nästa dag.


PASTAGRATÄNG 4VUXNA 4 BARN

Koka 8 dl valfri pasta
Lägg i botten på ugnsäker form
strö över salt, peppar, chili
Skär ca 500 gr skinka i bitar
Lägg den på pastan
Bryn purjo och broccoli.
Lägg det ovan skinkan och pastan.
Ringla över lagom med bechamel sås. Alt köp Keldas Simple cheese sås.
Toppa med ost.

225 grader 15 min
Klart

Jag gjorde klassisk vitkål med lingon sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar